NEGAT AB

NEGAT AB

نهادینه کردن فرهنگ و الگوی مصرف بهینه آب
NEGAT AB

NEGAT AB

نهادینه کردن فرهنگ و الگوی مصرف بهینه آب

لزوم آغاز فرهنگ بهینه مصرف آب از مدارس

وزیر نیرو گفت: اگر فرهنگ مصرف بهینه آب از مدارس آغاز شود، می‌توانیم بگوییم کار ریشه‌ای انجام داده‌ایم.

لزوم آغاز فرهنگ بهینه مصرف آب از مدارسبه‌ گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان در همایش مرکزی پرسش مهر با عنوان "ایست! آب نیست" که با حضور "علی‌اصغر فانی" وزیر آموزش پرورش و "معصومه ابتکار" رییس سازمان حفاظت محیط زیست در تالار فرهنگ تهران برگزار شد، افزود: طرح پرسش مهر با محوریت آب در سال تحصیلی جدید و فصل آغاز مدارس، افزون‌بر فرهنگ‌سازی مصرف آب کمک قابل‌توجهی به مدیریت منابع آب کشور کرده است.

وی گفت: آب یک کلمه ساده بوده و نخستین کلمه‌ای است که هر دانش‌آموز در آغاز دوره تحصیلی خود یاد می‌گیرد، اما همین کلمه ساده زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که ما می‌بینیم زندگی انسان وابسته به آن است و بدون آب حیات بشری از بین می‌رود.

وزیر نیرو با اشاره به مفهوم " آب مجازی"، گفت: هر محصولی که ما در اطراف خود و در زندگی خود می‌بینیم و استفاده می‌کنیم، به نحوی با آب در ارتباط است و تمام فعالیت‌های اقتصادی و توسعه انسان نیازمند آب است.

چیت‌چیان با بیان اینکه کلمه ایست در عنوان این همایش به معنای توقف نیست، ادامه داد: این ایست یک هشدار است و اینکه ما باید با نگاهی به پشت سر ببینیم که چگونه از منابع آب استفاده کرده‌ایم و چه راهی و شرایطی در آینده در پیش‌رو داریم.

وی افزود: هم‌اکنون میزان بارش در کشور ما یک‌سوم متوسط جهانی است و در چند سال اخیر بارش از 250 میلی‌متر به 240 میلی‌متر کاهش یافته و سرانه آب تجدیدپذیر از 13 هزار متر مکعب در ابتدای سده جاری، به 1500 مترمکعب کاهش یافته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در چند سال اخیر جریان آب سطحی در رودخانه‌های کشور نصف شده است، ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از دشت‌های کشور بیشتر از مقدار آب تجدیدپذیر برداشت کرده‌ایم، به‌طوری‌که در 40 سال گذشته 110 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی کشور برداشت شده است و بسیاری از دشت‌ها با شوری آب یا کم‌آبی شدید مواجه شده‌اند.

وی افزود: باید بتوانیم با مصرف درست آب، نیاز بخش‌های مختلف کشور را تامین کنیم و آینده کشور را از بحران کم‌آبی نجات دهیم.

وزیر نیرو با ارایه پیشنهاد بازدید دانش‌آموزان از تاسیسات مختلف وزارت نیرو همچون نیروگاه‌ها و تصفیه‌خانه‌ها، گفت: با بازدید از این تاسیسات فرزندان ما خواهند دانست که آب و برق با چه زحمتی تولید و به خانواده‌ها ارایه می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.